tisdag 24 februari 2009

Gröt

Jag äter väldigt sällan gröt. Jag äter det så sällan att jag måste läsa instruktionerna på baksidan av havregrynspaketet för att tillaga den. Det är inte särskilt gott, men inte heller äckligt. Helt ok snabbmat, men mitt stora problem med gröt är utseendet. Det här med att man äter med ögonen går ju inte att applicera på gröt. För det ser för bedrövligt ut, den där grå geggan med lite lingonsylt som enda färgklick är ingenting som direkt får det att vattnas i munnen på mig. Nu är det så att jag med mina skrala ekonomi ,och önskan om att få en Gunde-Svan-fysik, har tänkt att jag nog ändå borde äta gröt lite oftare. Så, finns det någon som har tips på en lite festligare sorts gröt?

8 kommentarer:

  1. Gröt är det BÄSTA! Helt rätt att det ser fruktansvärt oaptitligt ut, men ett hett tips är att titta mer på morgontv/morgontidning än ner i tallriken.

    Det finns många sätt att hotta upp sin gröt, här är mina favoriter:

    -Linfrön (ett MÅSTE) och kanel (min favvo just nu)
    -Linfrön och äpple (och ev kanel där också)
    -Linfrön och banan och kanel
    -Linfrön och russin
    sist men inte minst den mer matiga varianten:
    -Riva morötter, russin och, ja såklart: linfrön

    Bon apétit!

    SvaraRadera
  2. Jag bodde en gång med en snubbe som hade gröt som grund i alla maträtter. Det kunde vara spenatgröt, grötkyckling eller varför inte gröt med rått ägg.

    SvaraRadera
  3. Ahahaha - Grötkyckling! Det är bland det äckligaste i grönt-kombo-väg jag kan tänka mig, men jisses vilket bra ord. Grötkyckling. Ett ord jag vill infoga i mitt vokabulär.

    Vill också passa på att förtydliga att det bör vara KROSSADE linfrön för bästa resultat. De hela fastnar bara i tänderna. Mycket irriterande.

    SvaraRadera
  4. Det här kanske är mest till Helene som verkar lite besatt av linfrön: "Livsmedelsverket rekommenderar att man inte äter mer än 4 msk krossade linfrön/dag pga innehållet av blåsyra."

    SvaraRadera
  5. Tack för alla tips! Spontant känner jag att äpple och kanel känns mest festligt. Spenat- och äggröt låter innovativt, men jag är nog lite för konservativ för att våga prova.

    SvaraRadera
  6. Fin blogg ni har här! Jag kollar också paketet för att se hur man kokar gröt, så jag har tyvärr inga tips. Har typ problem för att potatis och ägg kommer utan kokanvisningar (Helt seriöst, och jag har ändå bott själv sedan jag var 16!). Den där auberginen som du hade gjort såg smarrig ut!

    SvaraRadera
  7. Solroskärnor och linfrön!

    SvaraRadera
  8. Hahaha jag fick skriva pilly för att få kommentera, det tyckte jag var lite sött!

    SvaraRadera