torsdag 19 februari 2009

Recept: Kanelgranola och fruktbröd

Om Henrik är den sure paltkoman som gnäller över fula förpackningar och Sara den skojiga "kolla-mitt-ungkarlsmatinköp-kvitto" så framstår jag mer och mer som den äppelkindade husmoderliga. Det hela är mycket skrämmande.

Igår tog sig detta till helt nya höjder. Jag hade hittat två recept i senaste numret av Buffé. Båda innehöll en del ingredienser som vi inte har hemma, typ olika frön och honung och bikarbonat. Båda kan kategoriseras in under mina guilty pleasures müsli och bröd med sjukt mycket frukt i (ni hör, patetiskt).
Jag hade gjort en inköpslista och vi gav oss iväg till Ica Maxad. Väl där inser jag att fler husmödrar hade fått samma snillrika idé som jag. Vi var fem-sex stycken som irrade runt bland hälsokosthyllorna och slogs om den sista bovetemjölförpackning och skrek åt varandra tvärsöver gångarna när någon hade hittat pumpafrökärnorna. Det var en GI/kärnfamiljsupplevelse utan motstycke.

Men gott blev det, plus att det luktade rostad müsli och nybakat bröd i hela lägenheten (och Helene, du är kanske den enda jag känner som verkligen, truly, uppskattar de här recepten lika mycket som mig, Så vassegod, jag tillägnar inlägget till dig!).

Till en limpa fruktbröd behöver du:
4 dl dinkel- eller vetemjöl
1 del bovetemjöl (jag tog 3 dl vetemjöl och 2 dl grahamsmjöl eftersom jag förlorade fajten om sista bovetemjölförpackningen)
2 dl havregryn
1 dl linfrön
1 dl naturella solrosfrön
1 dl naturella pumpakärnor
2 tsk bikarbonat
2 tsk salt
1 äpple
1 dl torkade aprikoser
o,5 dl flytande honung
4, dl yoghurt (kovarianten eller soya spelar ingen roll)

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Skär äpplet i skivor och aprikoserna i mindre bitar.
Rör ner resten av ingredienserna i mjöl-och fröblandningen.
Häll smeten i en smord och mjölad limpform. Toppa med frön och lite mjöl.
Grädda längst ner i ugnen i 60 minuter.
Låt brödet svalna under duk på ett galler.

Till en stor burk kanelgranola behöver du:
8 dl havregryn (inte fibervarianten)
2 dl riven kokos
1 dl naturella solrosfrön
2 dl flytande honung (jag tog lite mindre eftersom honung är så j***a dyrt, kanske 1 dl)
2 msk malen kanel
2 msk varmt vatten
1 dl torkad frukt (jag tog aprikoser, men i originalreceptet föreslår de äpplen)
1 dl russin
1 dl naturella pumpakärnor
1 dl linfrön

Gör såhär:
Låt ugnen stå kvar på 175 grader.
Blanda havregryn, kokos och solrosfrön i en bunke.
Rör ihop honung, kanel och vatten och ringla det över.
Fördela blandningen på en plåt och rosta i 15-20 minuter. Ta ut och rör om efter halva tiden.
Låt svalna och blanda ner resten av ingredienserna.
Förvara i en burk med tättslutande lock.

Tips! Gör båda grejerna samtidigt, praktiskt eftersom man i princip använder samma ingredienser.
Och snåla inte med honungen i granolan som jag gjorde, det blev lite torrt.

4 kommentarer:

  1. Men JAAA! Du har oh så rätt vännen. När jag pratade lördags-brunch-planer va det exakt det här jag tänkte mig. Fastän det är helt orealistiskt och borta i drömmarnas horisont för aldrig att man orkar gå upp tidigt nog en lördag för att ha nybakat bröd och hemmagjord mûsli färdig till kl.11 en lördag. Därav låg lördags-brunch-snacket mer på nivån vilket-café-ska-vi-ses-på. Men. Det här ÄR drömmen. En lördagsförmiddag.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att jag med åren har börjat uppskatta frukt i bröd mer och mer. Vill testa. Och granolan låter fab.

    SvaraRadera
  3. Den där müslin ska jag också göra... eller granolan heter det tydligen på kockspråk.

    SvaraRadera
  4. Åh asså verkar sjukt gott! Meeeen, tips på vad ska jag ha i istället för honung? Lönnsirap?

    SvaraRadera