tisdag 10 februari 2009

Recept: Fylld aubergin


Min receptsamling innehåller 32 recept, eller egentligen 31 stycken, eftersom Tomat-och lökpaj är omnämnd två gånger (inom loppet av tre sidor). Jag införskaffade min receptbok för ganska precis tio år sedan, så det innebär att jag har fyllt på med ungefär 3 recept per år. Det är smått patetiskt, och inte riktigt sant. Sanningen är att jag var riktigt bra på att skriva in recept de första åren, medan jag nuförtiden nästan aldrig lagar mat efter recept. Men igår kikade jag i den gula boken igen och blev påmind om en gammal goding. Snabbt, gott och lätt som en plätt att laga. Jag tror att receptet kommer från någon mejeriproducent för de skriver specifikt ut att man ska steka auberginen i smör, tror att det funkar lika bra i olja.

Du behöver till 4 personer:
2 auberginer
smör (eller olja)
1 gul lök (jag använde röd igår och det gick lika bra och blev lite mer färgglatt)
2 tomater
250 g keso naturell
2 msk hackad färsk basilika (eller en näve torkad)
1 tsk sambal oelek (här brukar jag dubbla)
2 pressade vitlöksklyftor (oj, det glömde jag visst igår)
salt, peppar
Riven ost till gratinering (det hoppade jag över igår, gratinering i gasugn är ändå ett skämt)

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225 grader. Dela auberginerna på längden och gröp ur dem. Skär inkråmet i tärningar. Fräs tärningarna i smör och ställ dem åt sidan. Hacka löken. Tärna tomaterna. Blanda inkråm, tomat, lök, keso, basilika, sambal oelek, vitlök, salt och peppar. Fyll skalen med blandningen. Strö över osten. Gratinera i ugn ca 20 minuter.
Klart!

3 kommentarer:

  1. Fin bild Sara! Den aptitligaste hittills!
    Och gött ser det ut att va också.

    SvaraRadera
  2. Mmmmm den där är god råkar jag veta. Jag vill också minnas en flottig historia, mexikansk pirog som du bjussat på någon gång som också smakade fantastiskt.

    SvaraRadera
  3. Ja, pirogen! Den måste jag laga snart, det var alltför längesedan. Flottigt är gott.

    SvaraRadera