tisdag 17 mars 2009

Emmas matdagbok måndag

Uppdaterar från tidigare idag (eller ja igår eftersom klockan passerat barnet nu). Har haft en fantastisk matdag med ett helt Ladyfestcrew som kom hit med godsaker av allehanda slag. Planerade tyvärr så dåligt att jag åt middag precis innan, så det blev mest bara att smaka på Helenes linsgryta (som var sjukt god, vill ha receptet!) och min egen baba ganoush.

Kvällen avslutades med ytterligare en Paltkomautmaning om att laga mat på Textivals café. Fyra hundra hungriga besökare och pyttekök låter som att man kommer ha att göra några dagar där. Men perfekt sätt att kombinera text och mat i och för sig. Vi får nog ta oss en funderare på det.

Måndag 16 mars
har Emma ätit:
En portion havregrynsgröt
Skivade, torkade aprikoser
Sojamjölk med kalcium
Två koppar kaffe

En vegansk chokladmuffin
2 multivitamin för vegetarianer
Jätteglas komjölk (fick panik där efter att ha googlat b12-brist)

En rågbrödbulle med russin
Pasta med tofu och tomatsås
Morot

Smakbit av linsgryta med spenat, ingefära och tomat
Bröd
Baba ganousch
Hoummus
Lite chips och cashewnötter

5 kommentarer:

  1. var muffin och mjölk din lunch? Då vinner ju min gröttallrik lätt! Och sedan har du glömt minst en kopp kaffe...

    SvaraRadera
  2. Muffins var lunch, ja. Men jag åt ju två middagar!

    SvaraRadera
  3. Är kaffe negativt vitaminintag?

    SvaraRadera
  4. Jag tror kaffe (alt. koffein) försvårar c-vitamin & järnupptag. Eller om det var c-vitamin som hjälper järnupptag?

    Eller äh, jag vet bara att jag inte bör dricka svart te (koffein) till frukost, det är det enda jag vet egentligen.

    SvaraRadera
  5. Panika inte över B12 brist ... ta en vitamin istället, det lagras i kroppen och är (tror jag) bättre än mjölken. Funderar på om B12 brist uppfunnits av mjölkproducenter för jag har inte druckit/ätit mjölk mer än i minimängder de senaste 15 åren och har aldrig haft brist ... eller så var det all o'boy jag drack som barn...
    C-vitisar hjälper järnupptag och koffein försvårar c-vitamin upptag fast kaffe är bra för annat så det är inte lätt i djungeln... sunt förnuft och nog protein brukar hjälpa plus choklad det är bra för mycket ;-)

    SvaraRadera