måndag 16 mars 2009

Matdagboksutmaningen

Paltkomans vegetarian (jag) bor och äter med paltkomans vegan (Henrik) och har därmed antagligen en kost som till 95 procent är vegansk. Men eftersom jag fortfarande tror att jag får i mig all b12 jag behöver genom att äta mjölk och ägg (som jag nu inte äter), har jag hittills inte brytt mig så värst mycket om att ta de där vitamintillskott-tabletterna. Klantigt, jag vet. Urbotadumt, jag vet.
Och nu är jag rätt säker på att jag har fått b12-brist.
Har på hederlig hypokondrikerväg googlat och checkat av alla symtom. Plus ringt vårdcentralen och bokat tid.

Och det här fick mig att undra vad jag egentligen äter. Har liksom ingen aning, utan tror mest att så länge jag håller mig normalviktig och inte svimmar borde jag ju ha en allsidig och god kost.
Därför utmanar jag nu paltkomans två andra dieter att denna vecka hålla matdagbok här på bloggen.

Jag är först ut.

Måndag 16 mars har Emma ätit:
En portion havregrynsgröt
Skivade, torkade aprikoser
Sojamjölk med kalcium
Två koppar kaffe

En vegansk chokladmuffin
2 multivitamin för vegetarianer
Jätteglas komjölk (fick panik där efter att ha googlat b12-brist)

Uppdaterar ikväll...

Bra idé va?
Sjukt spännande läsning dessutom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar