tisdag 28 april 2009

Sushi FTW

Efter att ha varit sugen på sushi i ungefär 2 veckor gav jag äntligen in för frestelsen. Min sushi utveckling har gått från att beklaga mig över fisksmaken till att uppskatta sjögräsaromen. Från att älska Super Sushis enorma bitar till att förakta dom. Serisöst, det är bara en massa extra ris som tillför ungefär ingenting. FU SS. Det är små bitar med kvalitetsråvaror som gäller, inte snöbollar med en gurka i mitten.

Resan till örgryte för att undersöka Dozo kändes återigen alltför ansträngande så istället letade jag mig innerstan, närmare bestämt vasastan. Min bloggkollega (som lyser med sin frånvaro, precis som den andre) tjatade till sig ett besök på Japan House.
Eftersom jag hade hört historier som "vegetarisk crabstick" kände jag mig aning tveksam men min bättre hälft hävdade att "men det hände bara en gång". Och med det övertygande argumentet följde jag med.

Resultatet blev trots allt en fin och bra sushi. Hyggligt standardsushi (avocado + nori + tofu) men med fin avocado och diverse sjögräs-extras på tofubitarna. Det där lilla extra arrangemanget var ett välkommet tillskott och fick mig att tänka på något som jag åt på Wild ginger.

Jag bläddrade genom recensionerna på Sushikartan och det var angenämt förvirrande. Betygen växlade mellan 1-5 stjärnor. Om jag hade varit med vid crabsticks-incidenten hade jag köttat ut en 1a i betyg, men så var inte fallet. Faktum är att Japan House nog förtjänar en 7:a på min Sushi-skala.

1 kommentar:

  1. På super sushi får man numera välja om man vill ha stora eller små bitar! wheee!

    SvaraRadera