tisdag 27 januari 2009

Recept: Hallonbakelser

Fick det här receptet skickat till mig av finaste vännen Maja. "Raspberry tart så gott så gott" hette mailet.
Har inte testat att baka dem än, men de verkar helt sjukt goda. Jag antar att receptet är amerikanskt, men det verkar gå rätt enkelt att översätta till svenska.

Till två bakelser behöver du:
2 bitar smördeg
2,5 dl avrunnen sojayoughurt (antar att man kan göra det i ett kaffefilter)
2 tsk florsocker
citronsaft
4-8 dl hallon
2 msk socker
2 tsk maizena eller annan stärkelse

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225 grader.
Klipp ut en fyrkant i aluminiumfolie till varje smördegsbit. Den ska vara mindre än själva smördegen och är till för att skapa en nedsänkning i kakan när man bakar den ("blindbake står det i receptet)
Lägg smördegsbitarna på en plåt, lägg på foliebiten och tyng ner den med torkade bönor eller ris.
Baka smördegen 15-20 minuter.
Gör under tiden fyllningen. Spara ungefär 36-40 fina hallon till garnering och värm resten i en stekpanna tillsammans med socker tills de blir en sås.
Blanda maizenen med lite vatten och häll i såsen. Koka tills såsen är tjock och klar.
För sig, blanda citronjuice, florsocker och den avrunna youghurten.

När smördegen är klar, ta bort aluminiumfolien och låt bitarna svalna.
Bred över ett lager youghurtkräm, lite hallonsås och garnera sen med färska hallon.
Klart!

3 kommentarer:

  1. Oh, ska du testa snart? Vill veta om det är så gott som det låter, påminner lite om nyårsefterätten ju!

    SvaraRadera
  2. jisses! detta kommer jag inte kunna hålla mig ifrån, det är ju ett som är säkert!

    SvaraRadera
  3. Raisa: Eller hur? Jag måste ju middag hemma snart, det ante mig att det var det jag skulle göra.
    Klara: Nästan lika gott som din hallontårta måntro?

    SvaraRadera