måndag 26 januari 2009

Recept: Chocolate chip cookies

Förra veckan hade jag syjuntan på besök hemma. Och syjunta kräver sitt fika. Jag bakade veganska Chocolate chip cookies från ett recept som jag tror ursprungligen kommer från vegan.nu (som tråkigt nog ligger nere just nu).
Anyhoo. Kakorna är sjukt goda och väldigt enkla att göra.

Du behöver:
1-2 tsk vaniljsocker
1, 25 dl neutral matolja
2, 5 dl socker
100 g hackad mörk choklad
0,5 tsk salt
2 tsk bakpulver
5 dl vetemjöl
0, 5 dl vatten

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda mjöl, salt, bakpulver och choklad i en bunke.
Blanda socker och olja i en annan bunke och tillsätt sen vaniljsocker och vatten.
Blanda alltihopa från båda bunkarna.
Forma degen till bollar, lägg på en plåt och platta ut dem försiktigt.
Grädda mitt ugn i 5 min, ta ut, vänd dem och grädda 5-7 min till.

Kakorna kommer inte att vara helt "stela" när man tar ut dem, men ett litet tag efter gräddningen har de stadgat till sig.

Till syjuntan testade jag att ta lite mindre olja och socker (1 dl olja och 2 dl socker). Det var mest för att jag inte hade tillräckligt med olja och det funkade rätt okej. Möjligtvis att kakorna inte höll ihop så bra som de brukar.

P.S. Den fina "tack för kakorna"-teckningen är ritad av Klara Persson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar